Temiz Giysi Kampanyası Türkiye 24 Nisan'da Benetton'un Önünde

Emeğin Gündemi

24 Nisan 2013'te Bangladeş'de dünyanın bir çok ünlü, uluslararası firması için üretimin yapıldığı Rana Plaza adlı site çökmüş ve 1138 işçi yaşamını yitirirken yüzlerce işçi de yaralanmış, sakat kalmıştı.

Temiz Giysi Kampanyası girişimi bu kazanın ardından, Rana Plaza'da üretim yapan uluslararası bir çok firmaya karşı iş güvenliğine uymaları yönünde çağrılar içeren kampanyalara başlatmış ve eylemler yapmıştı. Temiz Giysi Kampanyası Türkiye de Rana Plaza kazasının yıldönümünde 24 Nisan Perşembe günü saat 19:30‘da İstanbul’da Kadıköy Bahariye Caddesi Benetton mağazası önünde bir eylem gerçekleştirecek.

Bu eyleme ilişkin basın açıklamasını ve Temiz Giysi Kampanyası'nın konuya ilişkin diğer açıklamalarını dinleyici ve okuyucularımızla paylaşıyoruz.

Emeğin Gündemi


17 Nisan 2014  TemizGiysiKampanyası-Türkiye Basın Açıklaması

İletişim:
                                                                                         
KONU: Benetton ve Diğer MarkalarRana Plaza Felaketini “ucuza getirmeye”Çalışıyor!

Neredeyse bir yıl önce 24 Nisan 2013’de Bangladeş’te içerisinde  dünyaca ünlü markalara üretim yapan tekstil atölyelerinin  bulunduğu Rana Plaza çöktü. 1138 işçi hayatını kaybetti. Binlercesi ömür boyu sürecek yaralarla kurtuldu. Binlerce çocuk ve aile yakınlarını burada yitirdi ve yoksullukla başbaşa kaldı. Bu dünyanın en büyük iş kazasının üzerinden bir yıl geçmesine rağmen orada üretim yaptıran markaların pek çoğu  sorumluklarını yerine getirmiyor.  Hayatta kalanlara ve ölenlerin yakınlarına yaşamaları için gerekli tazminatları ödemiyor. Orada ürettikleri ürünler gibi adeta sorumlusu oldukları bu kazanın neticelerini de “ucuza getirmeye” çalışıyorlar.

Ölen 1138 işçinin aileleri ve felaketin ardından hayatta kalan 2000 kişinin hayatını sürdürebilmesi, tedavi masrafları ve gelir kayıplarını karşılamak üzere 40 milyon ABD dolarına ihtiyaç var. Bu miktar ILO standartlarına uygun olarak hesaplanıyor. Ve kazanın ardından Bangladeş’te kurulan ILO tarafından yönetilen DonorTrust Fon’a yatırılması gerekiyor. Şu ana kadar bu paranın yalnız üçte biri toplanmış durumda.
Rana Plaza’da üretim yaptırmış olan 29 markanın yıllık karları 22 milyar doları rahatlıkla geçiyor. Markalardan talep edilen miktar ise yıllık karlarının %0.02 si.

Bu markalardan biri olan Benetton ise kazadan sonra önce Rana Plaza’da üretimi olduğunu inkar etti. Kendi ürünlerinin bina yıkıntıları içinde fotoğraflanması ve dünya çapından toplanan 1 milyon imzanın ardından Bangladeş Bina Yangın ve Güvenliği Sözleşmesini imzalayarak marka olarak sorumluluk almayı kabul etti. Buna rağmen sözünde durmadı. Orada üretim yaptırdığı yerlerin listesini doğru şekilde vermediği gibi, tazminatları ödemeye de yanaşmıyor. Benetton’un ödemesi gereken miktar 5 Milyon dolar. Kimi markalar Rana Plazada üretim yapmamalarına rağmen 7 milyon dolara yakın bir katıda bulunurken bizzat sorumlu olan Benetton sessizliğini koruyor. Rana Plaza kurbanları ise çaresizce yaşam mücadelesi veriyorlar.

Uyarılarımıza rağmen Bangladeşte üretim yapan Türkiyeli markalardan ise yalnız ikisi Bangladeş anlaşmasını imzalamış bulunmaktadır.  De Facto, Colin’s, Collezione, Batik, Seven Hill i bir kez daha bu vesile ile uyarıyoruz. Bangladeş anlaşmasını imzalayın! http://www.change.org/tr/kampanyalar/kan-sıçramış-kıyafetler-giymek-istemiyoruz

Rana Plaza'nın ilk yıl dönümüne yaklaşırken Temiz Giysi Kampanyası Türkiye olarakBenetton'u Rana Plaza kurbanlarına karşı tavrını değiştirerek DonorTrustFonu'na 5.000.000$ yatırarak anlaşma sorumluklarını yerine getirmeye çağırıyoruz.

Rana Plaza kurbanlarının hala çektiği acılara bir son verme zamanıdır. Temiz Giysi Kampanyası Türkiye olarak Rana Plaza kazasının yıldönümünde 24 Nisan Perşembe günü saat 19:30‘da İstanbul’da Kadıköy Bahariye Caddesi Benetton mağazası önünde buluşuyoruz.

Emeğin Gündemi

17 Nisan 2014                                                                                  

• Araştırmalar Benetton’ın, Bangladeş Güvenlik programındaki tedarikçilerin tam listesini açıklamakta sınıfta kaldığını gösteriyor.

• Benetton’a Rana Plaza kurbanları için 5.000.000$ ödemesi çağrısında bulunuyoruz.

Temiz Giysi Kampanyası (TGK) Presa Diretta gazetecilerinin Campagna Abiti Puliti (TGK İtalya) işbirliğiyle yürüttüğü, sekiz katlı Rana Plaza’nın çökmesi sonucu 1138 kişinin öldüğü ve neredeyse 2000 kişinin yaralandığı trajedinin ardından imzaladığı Bangladeş Sözleşmesi maddelerini ihlal ettiğini ortaya koyan araştırmadan sonra (http://www.presadiretta.rai.it/) Benetton’a sözünü tutması çağrısı yapıyor. Benetton ise hala felakette ölenlerin ailelerine ve yaralananlara tazminat ödemeyi reddediyor.

Benetton, dünya çapında 1.000.000′dan fazla kişinin imza attığı bir imza kampanyasının yarattığı baskı sonucunda Anlaşma’yı Mayıs 2013′te imzaladı. Bütün tedarikçi fabrikaların tam olarak açıklanması, Anlaşma’nın temel bir ilkesi. Bu ilkenin amacı, üyelerinin hizmet aldığı bütün fabrikaların uluslararası güvenlik standartlarını karşılaması. Gazetecilerin çektikleri görüntüler, en az iki Benetton tedarikçisinin Anlaşma’da açıklanmadığını, Anlaşma ekibi tarafından araştırılacak fabrikaların herkese açık listesinde yer almadığını gösteriyor. Benetton tedarikçilerini açıklamayarak, yasal bağlayıcılığı olan bu sözleşmeyi ihlal etmekle kalmayıp, işçileri diğer bir fabrika felaketi riski altında bırakmaya devam ediyor.

Benetton sorumluluklarını veya kamusal yükümlülüklerini yerine getirmekten ilk kez sınıfta kalmıyor.Geçtiğimiz Nisan ayında, Rana Plaza fabrikalarının birinde üretim yaptırdığını en başta inkar etti ancak kendi ürünlerinin enkazdaki fotoğrafları dünyada yayınlanınca bağlantısını kabul etmek zorunda kaldı. Eylül 2013′te Benetton, yaralananlara ve hayatını kaybedenlerin ailelerine ödeme yapma sürecini tesis etmek için oluşturulan, bizim şimdi Düzenleme olarak bildiğimiz Rana Plaza KoordinasyonKomitesi’ne katıldı. Sözleşme’nin taslağını hazırlayan Komite’nin bir parçası olmasına rağmen Düzenleme’yi imzalamayı reddedip Komite’den çekildi. Bugüne kadar Fon’a tek bir kuruş bile katkı yapmayı reddetti.

Tüm dünyada işçi hareketi Rana Plaza’nın ilk yıldönümüne yaklaşırken Campagna Abiti Puliti, Avrupa’daki Temiz Giysi Kampanyası ağının geri kalanıyla beraber Benetton’ın Rana Plaza kurbanlarına karşı tavrını değiştirerek derhal Rana Plaza Bağışçıları Güven Fonu’na 5.000.000$ kamu bağışı yapmasını talep ediyor.
Campagna Abiti Puliti’den Deborah Luccetti şöyle diyor:

“Anlaşma’nın, araştırılmak üzere tedarikçileri listeye koyacağına Temiz Giysi Kampanyası’nın tam güveni var ama şu da açık ki Benetton hala kıyafetlerini üreten işçilerin hakları konusunda sorumluluk almıyor.”

Şunları da ekliyor:

“Benetton’dan Düzenleme’yi imzalayarak adil bir şekilde tazmin edilmesi gereken kurbanlarının haklarına karşı tutumunu değiştirip, Donor Trust Fonu’na en azından 5.000.000$ katkıda bulunması çağrısında bulunuyoruz. Rana Plaza’nın yıldönümünden önce bunu kamuoyuna duyurmasını, böylece kurbanların adalete kavuşması sürecine öncülük etmesini bekliyoruz. Rana Plaza’da üretim yaptıran diğer İtalyan markaları Manifattura Corona ve Yes Zee’ye de aynısını yapmaları için çağrıda bulunuyoruz.”

Rana Plaza kurbanlarının çekmeye devam ettiği bu inanılmaz acıya bir son verme zamanıdır. TGK İtalya, Uluslararası Çalışma Hakları Forumu’yla beraber Avrupa çapındaki diğer Temiz Giysi Kampanyaları ve ABD çalışma hakları grubu, Benetton’ı borcunu ödemeye çağırıyor:

TGK Türkiye




17Nisan 2014                                                                                              
İletişim:                                                                                                     

RANA PLAZA’DAN GERİYE NE KALDI:
ULUSLARARASI GİYİM MARKALARI
HAYATTA KALANLAR İÇİN SORUMLULUK ALMALILAR!

Rana Plaza’nın 24 Nisan’da çöküşünün yıldönümüne günler kala uluslararası markaların Rana Plaza’dan sağ kurtulanlara ve ölenlerin yakınlarına ödenmek üzere oluşturulan fona (Donor Trust Fund) katkıları son derece düşük.

Dünyanın en büyük iş kazaları arasında yer alan Rana Plaza’nın 24 Nisan’da çöküşünün yıldönümünün yaklaştığı şu günlerde global sendikalar; IndustriALL, UNI ve Temiz Giysi Kampanyası olarak Rana Plaza’da üretim yapmış bulunan tüm uluslararası markalardan bu acı yıldönümü yaşanmadanönce hayatta kalanlara ve ölen işçilerin yakınlarına borçlarını ödemelerini talep ediyoruz.

Donor Trust Fon bu paranın merkezi olarak toplanması ve hak sahiplerine dağıtılmasını sağlayacak olan fondur. Bu fonun hayatını kaybeden 1138 işçinin aileleri ve bu felaketin ardından hayatta kalan yaklaşık 2000 kişinin hayatını sürdürebilmesi, tedavi masrafları, gelir kayıplarını karşılamak üzere 40 milyon ABD dolarına ihtiyacı var.

Bugüne dek Rana Plaza’da üretim yaptırmış ya da bağlantılı bulunan markaların yalnızca yarısı bu fona katkıda bulundu ve ILO standartlarına uygun olarak hesaplanan tazminat ve sağlık gibi diğer giderlerin ancak üçte biri toplanabildi. UNI Global Sendikası’ndan, Phillip Jennings açıklamasında şu bilgilere yer verdi:“Şu anda, Benetton, Matalan, Adler Modemarkte ve Auchan’ın da aralarında olduğu 15 marka Donor Trust Fonu’na bir başlangıç ödemesi bile yapmadılar.”Yine Jenningsaçıklamasına şunları ekledi: “Tüm markaları acilen Donor Trust Fonu’na (ki bu fon, Rana Plaza kurbanları için oluşturulmuş,  ILO tarafından tanınmış, en geniş ve şeffaf  tek fondur) gereken şekilde katkı vermeye çağırıyoruz.

Yardım fonuna katkıda bulunan markalar ne kadar katkıda bulunduklarını kamuoyuna açıklamış değiller. Ancak markaların genellikle 500 bin ABD doları ile 1 milyon ABD doları arasında katkı yaptıkları biliniyor.

Temiz Giysi Kampanyası’ndan Ineke Zeldenrust ise markaların yaptıkları devasa kârlar ile Rana Plaza kurbanlarına yaptıkları ödemelerdeki miktarların azlığı arasındaki farka dikkat çekiyor. Zeldenrust bunu şu şekilde ifade ediyor:“Çökme anında ve çökmeden kısa bir süre önce Rana Plaza’da üretim yapmakta bulunan 29 markanın yıllık kârları 22 milyar doları rahatlıkla geçiyor.Bu markalardan talep edilen  yalnızca kârlarının %0,02 sidir. Bu kaynak kârlarını yaratan ve mallarını üreten insanların tazminatlarını ödemek için kullanılacak. Ancak Donor Trust Fonu açıldığından bu yana 2 ay geçmiş olmasına rağmen henüz ihtiyaç olan 40 milyon ABD dolarının çok uzağındayız. (…) Katkıda bulunanlar listesi Avrupa ve ABD’nin en büyük markalarını içeriyor. Fakat tüm bu büyük markalar karşılayabileceklerindençok daha az ve neredeyse hepimizi şok edecek düzeyde düşük miktarlarda katkıda bulunuyorlar.”

İhtiyaç olan paranın üçte ikisinin markalar tarafından tamamlanması ve katkılarının ciddi bir boyuta taşınması için 24 Nisan’a kadar hâlâ vakit var.Bugüne dek sadece Primark önemli miktarda bir katıda bulunarak fona 1 milyon ABD doları ödedi. New Wave Bottoms isefonun ödeme şeması çerçevesinde doğrudan işçilere ödeme yaptı.

Donor Trust Fonu başkanlığı ILO tarafından yapılan bir “anlaşma” tarafından yönetiliyor ve şu anda tazminat alacak kurbanları kayıt altına almaya başlamış durumda.

Global Sendika, IndustriALL’dan Jyrki Raina ise kurbanların çaresizliklerine dikkat çekti. Raina bunu şu şekilde dile getiriyor:“Hayatta kalanlar ve ölen işçilerin aileleri ihtiyaçlarını karşılayamaz ve çaresiz durumdalar.  Rana Plaza felaketinin ardından geçirdikleri bir yılı sağlık giderlerini nasıl karşılayacaklarını bilemeyerek, gelirden yoksun ve o gün yaşadıkları korkunun etkisi altında geçirdiler. Markalar bu süreçte çözümün bir parçası olduklarını gösterebilirler. Bunun tek yolu borçlarını ödemeleridir. Önümüzdeki günler içinde tüm dünya bize, geçtiğimiz bir yıl içerisinde  Rana Plaza konusunda neyaptığımızı soracak. Markalar kurbanlar konusunda hiçbirşey yapmadıklarını mı söylecekler?”

24 Nisan’ın yaklaşmasıyla birlikte sendikalar ve STK’lar,  International Labor Rights Forum (ILRF), United Students Against Sweatshops (USAS), Maquila Solidarity Network (MSN) gibi organizasyonların da katkısıyla Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika’da eylemler planlanıyor.

Editörler için not:

Daha fazla bilgi için: www.cleanclothes.org/ranaplaza

Rana Plaza ile doğrudan ilişkili 29 marka. Bu markalar bina çökmesi sırasında Rana Plaza’daki fabrikalarda sipariş, deneme siparişi şeklinde üretim yapan markalardır ya da çökmeden kısa bir süre önce burada üretim yaptırmışlardır. Biz bu markaların tamamının kamuoyuna açık şekilde Donor Trust Fonu’na katkıda bulunmalarını talep ediyoruz. Markalar şu şekilde:
Adler Modemärkte (Germany), Auchan (France), Ascena Retail (USA), C&A (Belgium), Benetton (Italy), Bon Marche (UK) , Camaieu (France), Carrefour (France), Cato Fashions (USA), The Children’s Place (USA), LPP (Cropp, Poland), El Corte Ingles (Spain), Gueldenpfennig (Germany), Inditex (Spain), JC Penney (USA), Loblaws (Canada), Kids for Fashion (Germany),Kik (Germany),Mango (Spain), Manifattura Corona (Italy), Mascot (Denmark), Matalan (UK),  NKD (Germany),  Premier Clothing (UK), Primark (UK/Ireland), Grabalok (UK), PWT  (Denmark), Walmart (USA) and YesZee (Italy).

Bu markaların fona katkıları Bangladeş ve Rana Plaza ile kurdukları üretim ilişkisi ve ödeme kapasiteleri ile orantılı olmalıdır. Markalar, yaptıkları katkı miktarının Rana Plaza Anlaşması (Rana Plaza Arrangement) ile düzenlenen ödeme planlarına uygun ve yeterli olmasını garanti altına almalıdırlar.

Donor Trust Fonu Rana Plaza’da üretim yapıp yapmadıklarına bakılmaksızın Bangladeş’te üretim yapmakta olan tüm markaların katkılarına açıktır. Zira Rana Plaza’nın çöküşü tüm sektörü etkileyen çok genel bir sorunun sonucudur. Şu ana dek N Brown Group, Gapve VF Corporation gönüllü olarakkatkıda bulunan şirketlerdir.

Rana Plaza Anlaşması (Rana Plaza Arrangement) ile ilgili daha fazla bilgi almak için:www.ranaplaza-arrangement.org

Bu anlaşma ile ILO standartları çerçevesinde bir koordinasyon komitesi oluşturulmuştur. Bu komite ILO ilkeleri doğrultusunda sektörün bileşenlerini,markaları, sendikaları, hükümetleri ve araştırma kurumlarını, uluslararası sendikaları ve ağları bir araya getirmektedir.

Komitenin bileşenleri: Primark, Loblaw, Bonmarche ve El Corte Ingles, Bangladesh Ministry of Labour, Bangladesh Employers' Federation (BEF), Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA), IndustriALL, Bangladesh National Council, Bangladesh Institute for Labour Studies (BILS), IndustriALL Global Union ve Clean Clothes Campaign/Temiz Giysi Kampanyası.

Rana Plaza 24 Nisan 2013’te çökmüş ve bu büyük iş kazası 1138 kişinin ölümüne ve 2000’den fazla kişinin yaralanmasına neden olmuştur. Ölenler ve yaralananların çoğu Rana Plaza’da bulunan beş hazır giyim fabrikasında çalışan işçilerdi. Bu binanın giriş katlarında bulunan banka ve mağazalarda çalışanlar  güvenli olmadığı için bu binaya girmeyi ve orada çalışmayı reddetmişlerdi.

Daha fazla bilgi için kaynak:
Still Waiting -Temiz Giysi Kampanyası’nın tazminatlarının ödenmesini bekleyen  Rana Plaza ve Tazreen Fabrikası’nda yaralanan ve hayatını kaybeden işçilerin yakınları hakkında hazırladığı rapor:http://www.cleanclothes.org/resources/publications/still-waiting/,

Rana Plaza felaketinin ardından 150’nin üzerinde uluslararası marka “BangIadeş Bina ve Yangın Güvenliği Antlaşması”nı imzaladı. “Bangladeş Accord” olarak adlandırılan bu anlaşma bağımsız ve yasal olarak bağlayıcı bir anlaşmadır ve Bangladeş’te hazır giyim üreten tüm fabrikaların güvenli yerler haline getirilmesini içerecek tedbirleri içermektedir. Daha fazla bilgi için: www.bangladeshaccord.org  


Yorumlar